Sjukvårdsupplysningen!

Hela sommaren har jag vart snuvig,haft röda ögon som kliat hela tiden ungefär och nysningar konstant.
Sjuksköterskan har sagt gräsallergi,använd ögondroppar och nässpray.
men ändå har det fortsatt och jag har inteanvänt näs och ögondroppar samtidigt men ändå.
Men på astma och allergi förbundet fann jag exakt mina symptom.
Men konstigt utveckla denna allergi efter 26 år.


Hösnuva och ögonbesvär

Doft Täta nysningar, kliande näsa, nästäppa och vattenklar rinnsnuva är vanliga tecken på att snuvan är utlöst av allergi. Oftast, men inte alltid, är även ögonen drabbade med klåda och svullnad av bindehinnan (konjunktivan) som täcker ögonvitan och ögonlockens insidor. Detta ger kliande röda ögon. Klåda i gommen och hörselgångarna liksom hosta och trötthet är också vanliga symtom.
Allergisk snuva är vanligare än astma och ska behandlas det finns studier som visar på att den som har allergisk snuva efter några år utvecklar astma.
En bra behandling av allergisk snuva är antihistamin i form av mixtur eller tabletter. En annan behandling är att använda nässprayer med antiallergisk effekt. Dessa sprayer måste tas regelbundet för att de skall göra nytta. Ögondroppar kan ge snabb lindring, antihistamintabletter fungerar också bra. Det finns receptfria läkemedel av båda sorterna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0