Googlat igen!

Ok när läkaren sa att mitt folat var lågt IGEN,googla jag det ännu en ggn,och så här säger en sida
jag ska ha i mig 400 mg folsyra om dagen och så fanns en lista på livsmedel som innehåller mycket folat.
Jag äter fullkornsbröd med leverpastej så ofta jag kan men det räcker tydligen inte,tillbaka till smoothies ser det ut som.
Men 400 g låter mycket och dessutom måste jag tänka på det VARJE dag,
å andra sidan är det dags att skärpa sig för framtidens skull.


Livsmedel som innehåller mycket folat är till exempel

  • baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser
  • gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat
  • kål som broccoli, brysselkål, blomkål
  • rotfrukter som kålrot, rödbetor 
  • andra grönsaker som röd paprika, majs
  • frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon 
  • bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär
  • fullkornsprodukter, som bröd, råris, fullkornsgryn
  • filmjölk och yoghurt
  • leverpastej och lever.

Kommentarer
Postat av: Fru Evelina

mm precis! jag har själv ätit dom sen förra våren och det känns jättebra =)

sen är det ju mååånga som inte äter extra vitaminer och får friska barn såklart!

2009-04-17 @ 14:49:40
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: Fru Evelina

400 mikrogram är det för övrigt gumman ;-)

2009-04-17 @ 14:50:38
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: Fru Evelina

hihi jomen det är ju inte stora mängder i varken frukt eller annan mat :-)

2009-04-17 @ 15:53:28
URL: http://evelinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0